Історія кафедри цифрових технологій навчання

Як окремий структурний підрозділ університету, кафедра цифрових технологій навчання пройшла становлення як секція викладання інформатичних дисциплін, починаючи з 1998 року. Першим завідувачем профільної кафедри була  кандидат фізико-математичних наук, доцент Надія Василівна Філоненко. На кафедрі в той час працював 1 кандидат фізико-математичних наук, доцент: Філоненко Н.В.; 4 старші викладачі: Буряк Н.Д., Стоцька Н.І., Лоха А.А., Хомич В.Ф.; 1 викладач: Ісак О.С.

У зв’язку зі створенням педагогічно-індустріального факультету (2003 р.) базову кафедру було реорганізовано у дві нові: теорії та методики математики й інформаційних технологій (завідувач – кандидат фізико-математичних наук, доцент Н. В. Філоненко) та кафедру обчислювальної техніки й інформаційних технологій (завідувач – кандидат педагогічних наук, доцент В. Ф. Хомич). У наступному році вони об’єдналися в кафедру теорії і методики математики й інформаційних технологій.

У 2010 році в зв’язку з реорганізацією підрозділів університету кафедру було перейменовано в кафедру математики, інформатики та методики навчання (завідувач – доктор фізико-математичних наук, професор Грищенко О.Ю.) З 2016 року, кафедру очолює кандидат педагогічних наук, доцент Шевчук Л.Д.

У 2020 році – створюється новий факультет гуманітарно-природничої освіти і соціальних технологій, а також нова кафедра цифрових технологій навчання, яку очолив кандидат педагогічних наук, професор В. Ф. Хомич.

Кафедра налічує 10 співробітників, з них 2 – сумісники. Серед співробітників кафедри: 3 кандидати педагогічних наук, 2 кандидати історичних наук, 2 кандидати фізико-математичних наук, 2 старших викладачі та 1 викладач.

Основні дисципліни кафедри:

  • Візуалізація науково-дослідницької інформації;
  • Геоінформаційні системи та технології;
  • Захист інформації в комп’ютерних системах;
  • Інформатика;
  • Інформаційні технології забезпечення управління;
  • Інформаційно-аналітична діяльність;
  • Історія розвитку обчислювальної, комп’ютерної техніки та програмування;
  • Комп’ютерний дизайн та мультимедіа;
  • Комп’ютерні мережі та телекомунікації;
  • Методика навчання інформатики;
  • Нові інформаційні технології та ТЗН;
  • Практикум із програмування;
  • Програмні засоби реалізації інформаційних процесів;
  • Ремонт та модернізація персональних комп’ютерів;
  • Системи управління базами даних та основи Веб-дизайну;
  • Технічні засоби реалізації інформаційних процесів;
  • Технології електронного видавництва;
  • Технології хмарних обчислень;
  • Цифрові інструменти в освітній діяльності вчителя;
  • Цифрові освітні технології.

Професорсько-викладацький склад кафедри впроваджує в педагогічний процес сучасні методи активізації навчальної діяльності студентів, спрямовані на розвиток пізнавальних інтересів, самостійності за рахунок використання інтерактивних методів та інформаційних технологій. Відповідно до плану роботи кафедри проводяться конференцій, методичні семінари, вебінари з актуальних питань методики викладання цифрових технологій та інформатичних дисциплін. Одним із основних напрямків діяльності кафедри є навчально-методична робота зі студентами. Для удосконалення навчального процесу викладачі кафедри ведуть постійний пошук сучасних інноваційних форм і методів навчання, зосереджують свої зусилля на модернізації системи викладання відповідно до концепції та нормативних документів Міністерства освіти і науки України.

У навчальному процесі застосовуються сучасні засоби навчання, розроблено авторські методичні рекомендації з окремих предметів, постійно поповнюється бібліотечний фонд університету та кафедри, репозитарій університету, удосконалюється навчально-методичний супровід із урахуванням сучасних досягнень теорії та інноваційних освітніх технологій.

Під керівництвом завідувача кафедри, професора В.Ф. Хомича викладачі кафедри працюють над ініціативною науково-дослідною тематикою «Методика формування цифрової компетентності педагога» (державний реєстраційний номер: 0120U105503 від 18-12-2020 року). В ході  виконання даного дослідження буде розроблена методична система формування цифрової компетентності майбутнього вчителя  задля підвищення ефективності його професійної підготовки. Науково-педагогічними працівниками кафедри досліджується динаміка використання сучасних цифрових технологій у підготовці майбутніх фахівців з інформаційних технологій в Україні та за кордоном, пропонуються ефективні шляхи впровадження ІКТ в освітній процес університету.

На допомогу студентам у навчальному процесі, викладачами кафедри підготовлено десятки навчальних і навчально-методичних посібників та підручників:

  • «Організація навчального процесу в контексті Європейських вимог» (2009) В.Ф. Хомич;
  • «Інформаційні технології в освіті» (2010) В.Ф. Хомич, Л.М. Ісак, О.С. Ісак;
  • «Прикладна інформатика» (2010) Л.Д. Шевчук;
  • «Основи інфокомунікацій» (2011) В.В. Лапінський, В.Г. Кривуца, Л.Н. Беркман;
  • «Основи проектування моделей засобами САПР. Лабораторний практикум» (2011) Л.Д. Шевчук;
  • «Управління інформаційними зв’язками» (2015) Л.Д. Шевчук;
  • «Архітектура комп’ютерних систем» (2017) С.М. Яшанов, Б.В. Шевчук;
  • «Математика. Інформатика» (2017) В.В. Лапінський;
  • «Інформаційні технології» (2018) Л.М. Ісак, Л.Д. Шевчук;
  • «Ремонт і модернізація персонального комп’ютера» (2018) Б.В. Шевчук, Л.Д. Шевчук;
  • «Структурне та візуальне програмування» (2019) Т.А. Вакалюк, Л.Д. Шевчук, С.А. Постова;
  • «Історія розвитку обчислювальної, комп’ютерної техніки та програмування» (2019) О. В. Васенко;
  • «Інформатика та комп’ютерна техніка. Технічні засоби навчання» (2019) Л. М. Ісак, Н. В. Філоненко, Е. І. Пилипчук;
  • «Педагогічна інноватика: термінологічний словник» (2019) Хомич В.Ф. (у співавторстві);
  • «Системи комп’ютерної алгебри» (2020) Б.В. Шевчук, Л.Д. Шевчук;
  • «Цифрові технології в дистанційному навчанні» (2020) Б.В. Шевчук.

Актуальним є запровадження кредитно-трансферної системи організації навчання у закладі вищої освіти. У навчально-методичній роботі викладачів кафедри пріоритетом є розробка електронних навчально-методичних посібників та курсів для організації дистанційної освіти, кредитно-модульної системи організації процесу у ЗВО. Так викладачами кафедри розроблено електронні навчально-методичні комплекси:

  • «Прикладна інформатика» Л.Д. Шевчук;
  • «Технічні засоби реалізації інформаційних процесів» Б.В. Шевчук;
  • «Програмні засоби реалізації інформаційних процесів» Б.В. Шевчук;
  • «Сучасні інформаційні технології» Б.В. Шевчук, Л.Д. Шевчук;
  • «Ремонт і модернізація ПК» Б.В. Шевчук, Л.Д. Шевчук;
  • «Технології хмарних обчислень в освіті» Б.В. Шевчук;
  • «Системи штучного інтелекту» Б.В. Шевчук;
  • «Безпека програм та даних» Б.В. Шевчук;
  • «Моделювання та аналіз ПЗ» Б.В. Шевчук;
  • «Системи комп’ютерної алгебри» Б.В. Шевчук, Л.Д. Шевчук;
  • «Цифрові інструменти в освітній діяльності вчителя» Б.В. Шевчук, В.Ф. Хомич.

За останні роки викладачі кафедри приймали участь у міжнародних наукових та науково-практичних конференціях та семінарах, у тому числі:

  • VІ Міжнародній науково-практичній конференції «Актуальні проблеми сучасних наук» (Польща, м. Прага 7-15 червня 2013р.);
  • Науково-практичній Інтернет-конференції «Інформаційне суспільство ХХІ століття: культура, освіта, цивілізація» ( 22-25 квітня 2014 );
  • IIІ Міжнародній науково-практичній Інтернет-конференції «Віртуальний освітній простір: психологічні проблеми» (до 85-річчя Ю.І. Машбиця) (1-30 червня 2014 р.);
  • ІХ Міжнародній науково-практичній конференції «Вища освіта України у контексті інтеграції до європейського простору» (Україна м. Київ 20-22 листопада 2014 р.);
  • Х Міжнародній науковій конференції «Сучасні досягнення в науці та освіті» (Ізраїль м. Нетанія, 9-16 вересня 2016р.);
  • Міжнародній науково-практичній конференції «Сучасна наука та освіта: самовизначення особистості в контексті євроінтеграції» (Болгарія м. Варна – Добрич – Албена, 26 червня – 6 липня 2016р. );
  • ХІ Міжнародній науковій конференції «Сучасні досягнення в науці та освіті» (Ізраїль, м. Ієрусалим, 29вересня-6 жовтня 2016р);
  • Міжнародній науковій молодіжній школі «Системи і засоби штучного інтелекту» (Україна м. Київ, 17 – 19 жовтня 2017 р.);
  • XІІІ Міжнародній науковій конференції «Modern Achivements of Science and Education» (Iзраїль, м. Нетанія – 6 – 13 вересня 2018р.);
  • IV Міжнародному конгресі зі спеціальної педагогіки та психології «Педагог в інклюзивному просторі: траєкторія фахової самореалізації» (9 листопада 2018 року);
  • VIII Українсько-польському/Польсько-українському науковому форумі «Освіта для миру» (8-10 жовтня 2019 року) та інших.

Здобуто золоту медаль у номінації «Упровадження цифрових технологій в освітній процес закладів освіти» на XII Міжнародній виставці «Інноватика в сучасній освіті» (12-14 жовтня 2020 року).

Таким чином, за період впровадження цифрових технологій навчання у ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди», накопичено значний досвід поєднання наукової та викладацької роботи, вироблено певні форми залучення студентів до науково-дослідної роботи. Це свідчить про плідну роботу науково-педагогічних працівників кафедри цифрових технологій навчання, яка відповідає вимогам державних стандартів ЗВО та потребам особистості і суспільства.