Наукова робота кафедри біології, методології і методики навчання

Колективом кафедри біології, методології і методики навчання здійснюються науково-дослідні напрацювання у межах ініціативної  теми: «Модернізація змістової складової професійної підготовки майбутніх учителів природничих спеціальностей із урахування сучасних педагогічних і біологічних досліджень», (державний реєстраційний номер – 0121U111221).

Наукові здобутки викладачів кафедри висвітлюються у монографіях, навчальних посібниках, публікаціях у наукових журналах, фахових збірниках наукових праць, що віднесені до  категорії «Б», наукометричних баз Scopus та Web of Science, збірниках матеріалів міжнародних наукових конференцій як в Україні, так і за її межами.

 За результатами проведених у межах інціативної тематики «Модернізація змістової складової професійної підготовки майбутніх учителів природничих спеціальностей із урахування сучасних педагогічних і біологічних досліджень», опубліковано такі навчально- методичні посібники, підручники та монографії:

  1. Глоба О. Ф. Біологічно активні речовини рослинного походження як лікарські засоби: відкриття, вивчення і застосування / Здоров’я дітей і молоді: безпекові та психолого-педагогічні аспекти: колективна монографія / за заг. ред. Н. І. Коцур. Переяслав-Хм.: Домбровська Я. М., 2018. С. 112-128.
  2. Глоба О. Ф. Методичні рекомендації до навчально-польової практики з курсу «Фізіологія рослин» Переяслав-Хм.: Домбровська Я. М., 2019. 20 с.
  3. Глоба О. Ф., Нікітюк Н. Ф. Впровадження здоров’язберігаючих технологій у навчально-виховний процес предметами природничого циклу / Здоров’я дітей і молоді: безпекові та психолого-педагогічні аспекти: Колективна монографія /за заг. ред. Н. І. Коцур. Вип. 2. Переяслав-Хм.: Домбровська Я. М., 2019. С. 73-91.
  4. Глоба О. Ф. Навчально-методичні рекомендації до лабораторних робіт і самостійної роботи з біохімії (для студентів природничо-технологічного факультету, спеціальності 014 Середня освіта (Біологія та здоров`я людини) та 014 Середня освіта (Географія). Переяслав, 2020. 44 с.
  5. Глоба О. Ф. Навчально-методичні рекомендації до самостійної роботи з біохімії (для здобувачів вищої освіти першого (бакалаврського) рівня вищої освіти за спеціальністю 015 Професійна освіта (Харчові технології) галузі знань 01 Освіта / Педагогіка). Переяслав, 2020. 57 с.
  6. Глоба О. Ф. Навчально-методичні рекомендації до самостійної роботи з хімії органічної (для студентів спеціальності 014 Середня освіта «Біологія та здоров`я людини» та 014 Середня освіта «Географія»). Переяслав: ФОП Домбровська Я. М., 2020. 64 с.
  7. Глоба О. Ф. Біологічне значення незамінних амінокислот у формуванні здорового харчування дітей і підлітків / здоров’я дітей і молоді: безпекові та психолого-педагогічні аспекти: колективна монографія / заг. ред. Н. І. Коцур. Вип. 3. Варшава, 2020. С. 72-83.
  8. Дзюбенко О. В. Еволюційне вчення. Навчально-методичний посібник Київ: Вид. Кравченко Я. О., 2019. 148 с.
  9. Дзюбенко О. В., Андреєва Т. Т. Екологізація мислення студентів закладів вищої освіти в процесі вивчення природничих дисциплін. Здоров’я дітей і молоді: безпекові та психолого-педагогічні аспекти: колективна монографія / за заг. ред. Н. І. Коцур. Вип 2. Переяслав-Хм. (Київ. обл.): Домбровська Я. М., 2019. С. 37-49.
  10. Дзюбенко О. В. Філософсько-методологічні засади формування етичного ставлення до природи в освітньому просторі закладів освіти. Освіта дорослих світові тенденції, українські реалізації та перспективи. Київ, Харків, 2020 р. С. 184-188.
  11. Довгопола Л. І. Основи молекулярної біології і генетики: навч.-мет. пос. для здобувачів вищої освіти напряму підготовки 014.07 Середня освіта (Географія). Спеціалізація (Біологія). Переяслав-Хм. (Київ. обл.): Домбровська Я. М., 2019. 82 с.
  12. Довгопола Л. І. Генетика з основами селекції: метод. реком. до лабораторних робіт для студентів біологічних спеціальностей педагогічних закладів вищої освіти. Переяслав-Хмельницький: ФОП Домбровська Я. М., 2018. 70 с.
  13. Довгопола Л. І. Молекулярна біологія: метод. реком. до лабораторних робіт для студентів біологічних спеціальностей педагогічних закладів вищої освіти. Переяслав-Хм. (Київ. обл.): Домбровська Я. М., 2018. 78 с.
  14. Довгопола Л. І. Основи молекулярної біології і генетики: навч.-мет. пос. для здобувачів вищої освіти напряму підготовки 014.05 Середня освіта (Біологія та здоров’я людини), галузі знань 01 Освіта Педагогіка. Переяслав: Домбровська Я. М., 2021. 176 с.
  15. Куйбіда В. В. Народні природничі назви: монографія. Корсунь-Шевченківський; Корсунь-Шевченківський видавничий дім «Всесвіт», 2017. 896 с.
  16. Куйбіда В. В. Клітинно-молекулярні аспекти регуляції зміцнення скелету засобами пліометрії// колективна монографія / Здоровя дітей і молоді: безпекові та психолого-педагогічні аспекти: колективна монографія / за заг. ред. Н.І. Коцур. Вип 3.Monograph ‒ Warsawa iScience Sp.z oo. С. 195‒216.
  17. Куйбіда В. В. Пліометричне навантаження: теоретичні основи зміцнення кісток: колективна монографія/ Актуальні проблеми і перспективи розвитку фізичного виховання, спорту і туризму: колективна монографія / за заг. ред. Н.Є. Пангелової. Переяслав (Київ. обл..): Домбровська Я.М., 2020.  С. 182 ‒ 202.
  18. Куйбіда В. В. Лопатинська В. Коханець П. Нейроцитоендокринологія фізичної активності. Посібник для дистанційної та самостійної роботи студентів (2021). Корсунь-Шевченківський: Видавець І. С. Майдаченко, 2021. 437 с.
  19. Лопатинська В. В. Хімія загальна, неорганічна та фізколоїдна: навч.-мет. посібник. Переяслав-Хм. (Київ. обл.): ФОП Домбровська Я.М., 2019. 86 с.
  20. Некрасова О. Д., Титар В. М., Куйбіда В. В. ГІС-моделювання поширення вразливих до змін клімату земноводних та плазунів України: монографія. НАН України, Інститут зоології ім. І. І. Шмальгаузена: Київ, 2019. 204 с.
  21. Трускавецька І. Я. Зоологія безхребетних. Навчально-польова практика: посібник з навчально-польової практики. Переяслав-Хм.: Вид-во Переяслав-Хмельницький ДПУ ім. Григорія Сковороди», 2018. 232 с.
  22. Трускавецька І. Я. Біологічна наука на межі ХІХ – ХХ століть: погляд із сьогодення»: монографія. Переяслав-Хм. (Київ. обл.): Домбровська Я. М., 2019 р. 242 с.
  23. Трускавецька І. Я. Основи паразитології. Навчально-методичний посібник для здобувачів вищої освіти біологічного напрямку. Переяслав (Київс. обл.): Домбровська Я. М. 2020. 140 с.
  24. Трускавецька І. Я. Біоетика з основами біологічної безпеки (Лекційний курс): навч. посібник для студентів природничого ф-ту закладів вищої освіти. Переяслав (Київс. обл.): Домбровська Я. М. 2020. 216 с.
  25. Трускавецька І. Я. Методичні рекомендації для лабораторних рбіт із курсу Зоологія.Екологія та філогенія безхребетних для студентів першого курсу спеціальності (біологія та здоров’я людини). Макарівський район, с. Вільне Ч.1. 2020. 51 с.
  26. Трускавецька І. Я. Методичні рекомендації для лабораторних рбіт із курсу Зоологія.Екологія та філогенія безхребетних для студентів першого курсу спеціальності (біологія та здоров’я людини). Макарівський район, с. Вільне Ч.2. 2020. 51 с.
  27. Трускавецька І. Я. Методичні рекомендації до виконання лабораторних робіт: Зоологія. Систематика та філогенія тварин  для студентів 1 курсу факультету гуманітарно-природничої освіти (спеціальності 014.05 Середня освіта (Біологія та основи здоров’я). Переяслав (Київська обл): Домбровська Я.М. 2021. 40 с.
  28. Трускавецька І. Я. Методичні рекомендації для виконання лабораторних робіт: Зоологія. Систематика хребетних тварин для студентів 2 курсу гуманітарно-природничої освіти (спеціальності 014.05 Середня освіта (Біологія та основи здоров’я)». Переяслав (Київська обл): Домбровська Я. М. 2021. 64 с.
  29. Шаповал Л. В. Формування біологічних термінів і понять в учнів 7-го класу під час вивчення процесів життєдіяльності тварин: методичні і валеологічніпроблеми і способи їх вирішення. Здоров’я дітей і молоді: безпекові та психолого-педагогічні аспекти: колективна монографія/ за заг. ред. Н. І. Коцур. Вип. 2. Переяслав-Хм.: Домбровська Я. М., 2019. С. 291-301.
  30. Шаповал Л. В. Методика навчання біології і екології у профільній школі: навчально-методичний посібник для курсу «Методика навчання біологічних дисциплін у профільній школі»/ уклад. Л. В. Шаповал. Переяслав (Київ. обл.): Домбровська Я. М., 2021. 160 с.
  31. Шапран Ю. П. Реформування і модернізація освітніх систем країн світу ХХІ століття: монографія / за наук. ред. О. І. Шапран. Переяслав-Хмельницький, (Київ. обл.): Домбровська Я. М., 2018. 384 с.
  32. Шапран Ю.П. Біотехнологія, генна інженерія: навч.-метод. посіб. Переяслав-Хм. (Київ. обл.): Домбровська Я., 2019. 83 с.
  33. Шапран Ю. П., Довгопола Л. І. Організація наукових досліджень магістерського рівня із біології: навч.-метод. пос. Переяслав-Хм. (Київ. обл.): Домбровська Я. М., 2019. 126 с.
  34. Шапран Ю. П. Педагогічна інноватика: термінологічний словник / авт. кол. за заг. ред. О. І. Шапран. Переяслав-Хм. (Київ. обл.): Домбровська Я. М., 2019. 384 с.
  35. Шапран Ю. П., Шапран О. І. Сутнісні ознаки й різновиди сучасних стратегій навчання. Теоретична і дидактична філологія: зб. наук. праць. Серія «Педагогіка». Переяслав (Київська обл.): ФОП Домбровська Я. М., 2020. Вип. 31. С. 176-187.
  36. Шапран Ю. П., Шапран О. Ю. Використання Смарт технологій в освітньому процесі вищої школи. Теоретична і дидактична філологія: зб. наук. праць. Серія «Педагогіка». Переяслав (Київська обл.): ФОП Домбровська Я. М., 2020. Вип. 31. С. 164-175.
  37. Шапран Ю. П., Довгопола Л. І. Практичний аспект професійної підготовки вчителів біології: монографія. Переяслав: ФОП Домбровська Я. М., 2020. 198 с.
  38. Шапран Ю. П. Вища освіта різних країн світу: монографія / за наук. ред. О. І. Шапран. Переяслав, (Київ. обл.): ФОП Домбровська Я. М., 2020. 488 с.
  39. Шапран Ю. П., Довгопола Л. І. Організація наукових досліджень бакалаврського рівня із біології та методики навчання. Переяслав (Київ обл.): Домбровська Я. М., 2021. 78 с.
  40. Шапран Ю.П., Довгопола Л. І. Статистичні методи аналізу емпіричних даних у біології: навч.-метод. посіб. Переяслав (Київ. обл.): Домбровська Я. М., 2022. 90 с.

Викладачі кафедри входять до складу редакційних колегій наукових збірників і журналів (видання «Професійна освіта: методологія, теорія та технології», видання   «Scientia et societus», електронне наукове фахове видання – міжвідомчий тематичний збірник «Історія науки і біографістика»  тощо), беруть участь у роботі спеціалізованих вчених рад із захисту дисертацій (д.пед.н., професор, Шапран Ю. П., д.і.н., професор, Куйбіда В. В., к.і.н., доцент,  Глоба О. Ф.), є офіційними опонентами на захистах дисертаційних досліджень. Науково-педагогічні працівники є членами журі Всеукраїнських конкурсів студентських наукових робіт із  біології, науково-дослідних робіт МАН (д.пед.н., професор Шапран Ю. П., к.б.н., доцент  Дзюбенко. О. В., к.пед.н., доцент Шапова Л. В., к.пед.н., доцент Лопатинська В. В., д.і.н., професор Куйбіда В. В.).

На кафедрі біології, методології та методики навчання проводиться  Всеукраїнська науково-практична інтернет конференція студентів та молодих учених «Проблеми та перспективи розвитку біологічної освіти».

За останні 5 років викладачами кафедри захищено 1 кандидатську дисертацію на тему «Формування готовності майбутніх учителів біології до професійної діяльності у процесі практичної підготовки»  (Довгопола Л. І.), науковий керівник д.пед.н., професор Шапран Ю. П.

Членами кафедри значна увага звертається на консультування та підготовку здобувачів вищої освіти до участі у Всеукраїнських олімпіадах  та конкурсах студентських наукових робіт,  учителів й учнівської молоді до науково-дослідницької роботи МАН.

За останні роки було здобуто перемоги:

у 2017-2018 н. р. Всеукраїнський конкурс студентських наукових робіт із біології, «Динаміка змін щільності популяцій лелеки білого (Ciconia ciconia)  та чорного (Ciconia nigra)  на теренах Камінь-Каширського р-ну» – Совальський Вадим (ІІІ місце).

у 2018-2019 н. р. Всеукраїнський конкурс студентських наукових робіт із біології, «Біоподуктивність лісових екосистем Київської області (на прикладі  «Переяслав-Хмельницький ліспгосп» – Латишова Катерина (ІІ місце).

у 2019-2020 н. р. Всеукраїнський конкурс студентських наукових робіт із біології, «Епіфітні лишайники як біоіндикатори стану атмосферного повітря (на прикладі малих міст України: Переяслава та Канева)» – Заболотня Наталія (ІІ місце).

 у 2019-2020 н. р. Всеукраїнський  біологічний форум, учнівської та студентської   молоді «Дотик Природи 2020»,  «Епіфітні лишайники як біоіндикатори стану атмосферного повітря (на прикладі малих міст України: Переяслава та Канева)  –  Заболотня Наталія (ІІ місце).

у 2020-2021 н. р. Всеукраїнський конкурс студентських наукових робіт із методики навчання природничо-математичних дисциплін, «Використання методу проєктів у процесі навчання біології учнів 6-го класу»  –  Супронова Марія (ІІ місце).

у 2020-2021 н. р. Всеукраїнський конкурс студентських наукових робіт із біології, «Ресурси потенційно значущих лікарських рослин Переяславщини» – Бондаренко Ганна (ІІІ місце). 

 у 2020-2021 н. р. Всеукраїнський  біологічний форум, учнівської та студентської   молоді «Дотик Природи 2021», «Біоіндикаційні дослідження р. Трубіж в межах міста Переяслав»   –  Марущак Ірина (І місце).

На кафедрі біології, методології і методики навчання функціонує ряд проблемних  груп для здобувачів вищої освіти спеціальності «Біологія і здоров’я людини»:

  • проблемна група «Моніторингові дослідження популяцій рідкісних та потенційно значущих видів лікарських рослин як засіб розвитку дослідницької компетентності майбутніх учителів біології», метою є дослідження природної флори дикорослих лікарських рослин, особливостей їх територіального поширення, здійснення обліку ресурсів, проведення моніторингу популяцій рідкісних і зникаючих видів рослин формування дослідницької компетентності майбутніх учителів біології – наукові керівники: д.пед.н., професор, завідувач кафедри біології, методології та методики навчання Шапран Ю. П. та к.пед.н., доцент Довгопола Л. І.
  • науково-дослідний екологічний гурток для здобувачів вищої освіти й учнівської молоді «Біоіндикаційні дослідження оточуючого середовища», метою якого є формування ключових компетентностей  здобувачів вищої освіти засобами екологічної освіти – науковий керівник к.б.н., доцент кафедри біології, методології і методики навчання Дзюбенко. О. В.

Отримано грант державного фонду фундаментальних досліджень науково-технічний проєкт Ф76 спільних наукових проєктів навчальних закладів, наукових установ національної академії наук та національних галузевих академій наук України «Тварини Червоної книги України в умовах кліматичних змін: сучасний стан та прогноз в контексті розбудови національної природно-заповідної мережі» науковий керівник та  виконавець – д.і.н., професор, Куйбіда В. В.

Із 2020 р. викладачі кафедри є розробниками госпдоговірної тематики «Біологічне забруднення агроекосистем Центральної України: еколого-валеологічний аспект (на прикладі ПП «Соснова»)»  та з  2021 р.  госпдоговірної тематики «Гідрологічні особливості річки Сага в межах  с. Соснова Бориспільського району: екологічний, морфометричний та гідробіологічний аналіз».