Сплинув місяць відтоді, як 21 лютого 2024 року о 13:00 у змішаному форматі, за ініціативи кафедри цифрових технологій навчання факультету гуманітарної освіти і соціальних технологій Університету Григорія Сковороди в Переяславі було проведено вебінар «Генеративний штучний інтелект у діяльності сучасного педагога». Пригадаймо, як це було.
У процесі роботи вебінару було обговорено низку цікавих та актуальних питань, зокрема тих, які стосуються штучного інтелекту. У цей день до обговорення питань генеративного штучного інтелекту долучилися: завідувач кафедри цифрових технологій, кандидат історичних наук, доцент Олександр Васенко; кандидат фізико-математичних наук, старший викладач Дмитро Коцур; кандидат історичних наук, старший викладач Василь Якуба; старший викладач Людмила Ісак; старший викладач Ярослав Щоголєв; викладач Олександр Бабак; викладач Артем Щоголєв та здобувачі спеціальності 015 Професійна освіта (Цифрові технології) І-ІІІ років навчання.
Як відомо, штучний інтелект – це галузь науки, що вивчає створення програм та систем, які здатні до розумової діяльності, яка зазвичай пов’язується з людським інтелектом. Ця область досліджень включає в себе різноманітні методи та техніки, зокрема машинне навчання, обробку природної мови, комп’ютерний зір та багато іншого. ШІ використовується для розв’язання різноманітних завдань, від розпізнавання образів до автоматизації складних процесів управління. Вона широко застосовується в медицині, фінансах, транспорті, робототехніці та багато інших. Відповідно, генеративний штучний інтелект – це галузь штучного інтелекту, що вивчає методи і технології створення систем, які можуть генерувати новий контент, зображення, звук, тексти чи навіть програмний код. Це може включати в себе генерацію тексту, малюнків, музики, відео тощо за допомогою нейронних мереж та інших алгоритмів машинного навчання.
На початку вебінару заступниця завідувача кафедри цифрових технологій навчання з навчально-методичної роботи Людмила Ісак наголосила, що штучний інтелект спрямований на розробку та впровадження систем і програм, які здатні виконувати завдання, що зазвичай потребують інтелектуальних здібностей людини. Штучний інтелект має потенціал змінювати багато галузей життя, забезпечуючи ефективніші та інтелектуальні рішення.
Своєю чергою кандидат історичних наук, старший викладач кафедри цифрових технологій Василь Якуба додав, що «штучний інтелект має безліч переваг, які варто враховувати. ШІ може автоматизувати багато рутинних завдань, звільняючи людей від монотонної роботи і дозволяючи їм зосередитися на більш складних та творчих завданнях. Алгоритми ШІ здатні до виконання завдань з високою точністю та стабільністю, не піддаючись втомі або впливу емоційних факторів. Системи штучного інтелекту можуть аналізувати великі обсяги даних та приймати рішення в реальному часі, що допомагає вирішувати проблеми швидше та ефективніше. Впровадження систем штучного інтелекту може призвести до зменшення витрат на ресурси, оптимізувати виробничі процеси та зменшити відходи. Робота з ШІ сприяє виникненню нових технологій та інновацій, що можуть змінити спосіб, яким ми взаємодіємо з технологією та світом навколо нас. Штучний інтелект має потенціал покращити багато аспектів нашого життя, проте важливо враховувати й етичні та соціальні аспекти його використання».
Старший викладач кафедри цифрових технологій Ярослав Щоголєв наголосив на тому, що штучний інтелект має значний потенціал для застосування в освіті, пропонуючи різноманітні можливості для покращення навчального процесу.
«Системи штучного інтелекту можуть адаптувати матеріали до індивідуальних потреб та швидкості навчання кожного здобувача, забезпечуючи більш ефективне навчання. Штучний інтелект може аналізувати роботу здобувачів та надавати персоналізовані рекомендації щодо покращення їхньої успішності, визначення слабких місць та пропонування індивідуальних завдань. Системи ШІ можуть автоматизувати процеси оцінювання робіт здобувачів, організації матеріалів для навчання та створення індивідуальних планів навчання. Застосування ШІ може полегшити доступ до освіти для людей з різних соціальних та географічних середовищ, забезпечуючи онлайн-курси, віртуальні лекції та інші форми навчання. Штучний інтелект може допомагати здобувачам набувати навичок, які будуть важливими у майбутньому, такі як критичне мислення, розв’язання проблем, співпраця та технологічна грамотність. Штучний інтелект в освіті може стати потужним інструментом для покращення якості навчання та забезпечення більш широкого доступу до освіти для всіх».
Також у ході вебінару була обговорена робота здобувачів ІІ року навчання спеціальності Професійна освіта (Цифрові технології), які опановували роботу з 3D-принтером.
«3D-друк по праву вважається одним з головних ноу-хау початку ХХІ століття. Вчені навчилися створювати тривимірні моделі всього – від їжі до людських органів і кровоносних судин. Разом зі студентами ми працюємо над створенням руки робота. Поки що це лише набір деталей, але в подальшому ми будемо працювати. Плани є і вони будуть цікавими не лише для здобувачів, а й для співробітників. Також надрукували емблему нашого університету. Серед основних переваг 3D-друку безвідходність виробництва, створення складних внутрішніх структур об’єкта та можливість поєднувати різні матеріали. Інтерес до 3D-друку в Україні постійно зростає», – розповідає Олександр Васенко додаючи, що в умовах повномаштабної фази російсько-української війни відбувається друк дронів з використанням штучного інтелекту.
На думку науковця, це може призвести до створення дуже ефективних та гнучких систем, які можуть вирішувати різноманітні завдання. Застосування алгоритмів машинного навчання дозволяє дронам приймати рішення в реальному часі без прямого контролю пілота. Навчання на основі штучного інтелекту може допомогти дронам уникати перешкод, реагувати на зміни у середовищі та планувати оптимальні маршрути. Штучний інтелект може допомогти дронам аналізувати великі обсяги відеоданих з камер та здійснювати автоматичне відслідковування об’єктів або осіб, що може бути корисним для моніторингу та безпеки. Використання штучного інтелекту в створенні дронів дозволяє значно покращити їхні можливості та використання в різних сферах, включаючи освіту, промисловість, агропромисловість, транспорт і безпеку».
Надалі, у ході вебінару, студенти першого та третього року навчання спеціальності 015 Професійна освіта (Цифрові технології), продемонстрували свої доповіді з презентаціями: студент І курсу Вадим Юрченко – «Штучний інтелект в освіті»; студент ІІ курсу Давид Шкурупій – «Що таке штучний інтелект, його основні принципи та як він працює»; студентка ІІІ курсу Марина Кукса – «Переваги використання штучного інтелекту в освітньому процесі»; студент ІІІ курсу Михайло Баюрак – «Генеративний штучний інтелект».
«Штучний інтелект може бути корисним для студентів у багатьох аспектах навчання та життя. Системи штучного інтелекту можуть допомагати студентам знаходити інформацію, аналізувати дані та генерувати нові ідеї для досліджень. ШІ може адаптувати навчальні матеріали до індивідуальних потреб студентів, допомагаючи їм краще засвоювати матеріал та розвивати свої навички. ШІ може допомагати студентам управляти своїм розкладом, планувати домашні завдання та виконувати інші адміністративні завдання, а також краще організовувати свій час та ресурси, забезпечуючи більш ефективну роботу над завданнями та проектами. Використання ШІ може допомогти студентам отримувати доступ до нових методик навчання та інструментів, що сприяють покращенню їхнього навчання та розвитку. Штучний інтелект може допомогти студентам набувати навичок, які будуть важливими у майбутньому, такі як аналіз даних, машинне навчання та робота зі штучним інтелектом. Усі ці моменти допомагають студентам більш успішно навчатися, розвиватися та досягати своїх цілей у навчанні та житті», – наголосив у своїй доповіді викладач кафедри цифрових технологій Олександр Бабак.
Підсумувала зібрання старша викладачка кафедри цифрових технологій Людмила Ісак: «Штучний інтелект має значний вплив на суспільство, і цей вплив стає все більш помітним з розвитком технологій. З розвитком штучного інтелекту змінюються вимоги до працівників, зокрема, деякі робочі місця можуть бути автоматизовані, тоді як інші можуть вимагати нових навичок, пов’язаних з технологіями ШІ. Це може призвести до зміни структури ринку праці та потреби в перекваліфікації робочої сили. Використання штучного інтелекту породжує питання про приватність даних та етичність використання особистої інформації. Наприклад, системи масового спостереження, основані на ШІ, можуть ставити під загрозу приватність громадян та право на анонімність. Штучний інтелект може забезпечити нові можливості для доступу до освіти та ресурсів, зокрема, шляхом розвитку онлайн-навчання та автоматизованих інструментів навчання. Однак важливо також забезпечити рівний доступ до цих можливостей для всіх шарів суспільства. Розвиток штучного інтелекту може мати глибокі культурні та соціальні наслідки. Наприклад, розвиток розумних асистентів може змінити спосіб, яким ми взаємодіємо з інформацією та один з одним, а системи мистецького інтелекту можуть створювати нові форми мистецтва та культурні продукти».
Безумовно, розвиток штучного інтелекту вимагає ретельного розгляду різних аспектів його впливу на суспільство та прийняття відповідних регулятивних, етичних та соціальних заходів для забезпечення його ефективного та етичного використання.
Пресцентр кафедри цифрових технологій навчання