Факультет гуманітарної освіти і соціальних технологій > Новини кафедри історії і культури України та спеціальних історичних дисциплін > В УГСП вчетверте визначили переможців Всеукраїнського конкурсу наукових робіт з історії України імені Ярослава Потапенка «Боротьба за українську державність: минуле та сучасність»

17 квітня 2025 р. в Університеті Григорія Сковороди в Переяславі відбувся ІV Всеукраїнський конкурс наукових робіт з історії України імені Ярослава Потапенка «Боротьба за Українську державність: минуле та сучасне» для учнів професійно-технічних училищ та загальноосвітніх навчальних закладів, присвячений пам’яті професора, громадського діяча, лідера Переяславського Майдану Ярослава Потапенка.

З вступним словом до присутніх гостей та учасників конкурсу звернувся ректор Університету Григорія Сковороди в Переяславі, доктор історичних наук, член-кореспондент НАПН України Віталій Коцур. Він наголосив, що Ярослав Потапенко був одним із перших, хто ставив за мету формування національної та громадянської ідентичності, був прихильником дієвого активного патріотизму та відповідальної особистості. Віталій Вікторович висловив переконання, що цей конкурс є яскравим свідченням формування свідомої гідної нації.

Депутат Переяславської міської ради, меценат заходу Григорій Ярема нагадав про те, що Ярослав Потапенко був не лише науковцем та інтелектуалом, а надзвичайно дисциплінованою людиною, яка ні на крок не відступала у боротьбі за Україну.

Директорка Департаменту освіти і науки Київської обласної державної адміністрації Ярослава Тростянська відзначила важливість конкурсу саме для молодого покоління, особливо учнів шкіл та закладів профтеху.

Своєю чергою проректор з наукової роботи та інноваційної діяльності університету Василь Дудар звернув увагу на назву конкурсу. Нагадав, що насправді боротьба за Україну є нелегкою й потребує багато зусиль й, насамперед, свідомого освіченого населення. За його словами наукові розвідки учасників є першими паростями їх успішного майбутнього.

Дружина Ярослава Олександровича, доцент кафедри історії і культури України та спеціальних історичних дисциплін факультету гуманітарної освіти і соціальних технологій Руслана Потапенко  звернула увагу на просвітницьку мету заходу, небайдужу позицію його учасників до майбутнього України, посильний вклад кожного у розбудову й збереження України.

 

Надалі розпочалася кількагодинна робоча частина з захисту наукових робіт:

  • Лепеха Анастасія Андріївна – учениця 11 класу Семенівської гімназії Студениківської сільської ради Бориспільського району Київської області розкрила тему «Cучасність творить героїв – герої творять дійсність» (Науковий керівник: вчитель історії та правознавства Лепеха Тетяна Петрівна). У роботі акцентовано увагу на Миколі Семеняку, герою АТО, добровольцю батальйону «Айдар».
  • Терзі Микита Андрійович учень 9 класу Мирненського ліцею Вороньківської сільської ради Бориспільського району Київської області говорив про «Незламність української нації: історичні витоки та сучасні виклики» (Науковий керівник: вчитель Бриль Людмила Миколаївна). Своє досліждження учень побудував через призму світосприйняття свого батька – воїна Збройних Сил України.
  • Чинарьова Оксана Миколаївна – учениця 11 класу Житомирського ліцею №34 ділилася результатами своє наукової розвідки про «Розстріляне відродження» – геноцид без національної ознаки». (Науковий керівник: вчитель історії Жаворонкова Галина Миколаївна). Звернула увагу на те, що як і у минулому так і зараз росія використовує геноцидні практики проти української нації.
  • Петрик Яна Юріївна – учениця ІІІ курсу ЗП(ПТ)О «Переяславський професійний коледж» Переяславської міської ради Бориспільського району Київської області ділилася напрацюваннями з тематики «Від козацького кунтуша до сучасної вишиванки: символи незламності». (Науковий керівник: викладач історії та громадянської освіти Степаненко Аліна Вадимівна). Юна дослідниця показала еволюцію символів національного одягу від козацького кунтуша до сучасної вишиванки, їхнє значення як маркерів української ідентичності та боротьби й дійшла до висновку, що вишиванка – тихий голос українського серця, в якій закодовано код нації.
  • Геріга Софія Вячеславівна – учениця 10 класу Бориспільського ліцею імені Костянтина Могилка ділилася думками з теми «Фортеця граду Межибож’є – століття між богами і людьми». (Науковий керівник: вчитель історії та правознавства Томенко Лариса Олексіївна).
  • Кириленко Артем Володимирович – учень 11 класу Сухоліської гімназії Узинської міської ради Київської області розкривав тему «Національно-визвольна боротьба у 17 столітті на Білоцерківщині» (Науковий керівник: вчитель історії Балацька Тетяна Федорівна).
  • Засенко Ангеліна Віталіївна – учениця 11 класу Бориспільського ліцею «Перспектива» імені Володимира Мономаха говорила про своє «Аналітичне дослідження про військове формування «Азов» та його внесок у російсько-українській війні» (Науковий керівник: вчитель-методист, спеціаліст вищої кваліфікаційної категорії Засенко Тетяна Василівна). Учениця з біллю в серці розповідала про героїв військового формування «Азов» та їх внесок в боротьбі за виживання українського народу.
  • Неймовірно цікавими та зворушливими були виступи доньок загиблого у 2014 році при захисті України старшого повітряного радиста авіаційного загону транспортної авіаційної ескадрильї «Блакитна стежа» 15-ї бригади транспортної авіації Повітряних Сил Збройних Сил України, прапорщик Володимира Момота. Момот Аліна Володимирівна – учениця 10 класу Бориспільського ліцею імені Костянтина Могилка. «Армія української держави в 1917-1921 рр.». З дослідження можна провести паралелі між українською армією 1917-21 рр. й Збройними Силами України сьогодення. Її сестра, Момот Каріна Володимирівна – учениця 10 класу Бориспільського ліцею імені Костянтина Могилка розкрила тему «Бій під Крутами» (Науковий керівник обох робіт: вчитель історії та правознавства Томенко Лариса Олексіївна).
  • Гpuбaн Катерина Михайлівна – учениця 9 класу Великолугівського ліцею Курненської сільської ради Житомирської області розмірковувала на тему «Основні засади молодіжної політики ОУН у висвітленні української підпільної суспільно-політичної думки 1940-х – 1 пол. 1950-х років» (Науковий керівник: вчитель історії та правознавства Довженко Тетяна Олександрівна).
  • Жданюк Марія Сергіївна – учениця 9 класу Сарненського районного ліцею «Лідер» Сарненської міської ради Рівненської області ділилася напрацюваннями з теми «Культурна дипломатія України в умовах війни: локальний вимір». (Науковий керівник: вчитель історії та правознавства Федорчук Ольга Анатоліївна). У роботі проаналізовано роль культурної дипломатії України як інструменту міжнародної підтримки в умовах російсько-української війни, зокрема на прикладі діяльності Сарненської громади.
  • Соколовська Поліна Віталіївна – учениця 10 класу Федорівського ліцею імені Г.Т. Берегового Ланнівської сільської ради Полтавської області підняла тему «Антирелігійна політика більшовиків як засіб боротьби з українською державністю». (Науковий керівник: вчитель зарубіжної та української літератури Ракосій Оксана Сергіївна).
  • Самура Анастасія Володимирівна – учениця 9 класу Броварського ліцею № 6 Броварської міської ради Броварського району Київської області ділилася думками з теми «Розвиваємо активне учнівське самоврядування – будуємо демократичну державу». (Науковий керівник: вчитель історії та правознавства, Заслужений вчитель України Ситник Елла Василівна).

Результати конкурсу у 2025 році:

І місце отримала Петрик Яна Юріївна, учениця ІІІ курсу ЗП(ПТ)О «Переяславський професійний коледж»;

ІІ місце – Жданюк Марія Сергіївна, учениця 9 класу Сарненського районного ліцею «Лідер»;

ІІ місце – Засенко Ангеліна Віталіївна, учениця 11 класу Бориспільського ліцею «Перспектива» імені Володимира Мономаха;

ІІІ місце – Соколовська Поліна Віталіївна, учениця 10 класу Федорівського ліцею імені Г.Т. Берегового;

ІІІ місце – Самура Анастасія Володимирівна, учениця 9 класу Броварського ліцею № 6;

ІІІ місце – Момот Аліна Володимирівна, учениця 10 класу Бориспільського ліцею імені Костянтина Могилка.

Конкурс імені Ярослава Потапенка «Боротьба за Українську державність: минуле та сучасне» націлений на виявлення та підтримку обдарованої, національно орієнтованої молоді, розвитку її інтересів, виховання любові до рідного краю, шанобливого ставлення до його історії, духовної спадщини, бажання пізнавати і вивчати історико-політичні й культурні надбання нашого народу, формування політики пам’яті, української національної ідентичності.

 

 Пресслужба університету

Категорії