У п’ятницю, 7 лютого 2025 року, в Університеті Григорія Сковороди в Переяславі, за ініціативи та організації кафедри соціальних комунікацій, документознавства та інформаційної діяльності факультету гуманітарної освіти і соціальних технологій, відбулася VIII Міжнародна науково-методична конференція «Передові технології реалізації освітніх ініціатив».
Захід вкотре об’єднав провідних вчених, педагогів та освітян з України, Молдови, Латвії та інших країн, які згуртувалися навколо обговорення сучасних підходів до розвитку освіти в умовах цифровізації та суспільних трансформацій.
Конференцію відкрив ректор Університету Григорія Сковороди в Переяславі, доктор історичних наук, професор Віталій Коцур наголосив на тому, що сучасну освіту наразі вже неможливо уявити без впровадження новітніх технологій. Ректор щиро привітав учасників та закликав до об’єднання зусиль навколо створення якісного навчального середовища, яке відповідатиме викликам часу. Натомість проректор з наукової роботи та інноваційної діяльності Університету Григорія Сковороди в Переяславі Василь Дудар, додав, що наукові дослідження та практичні інновації повинні йти пліч-о-пліч, щоб формувати ефективну освітню систему. Також до вітальних слів долучилися декан факультету гуманітарної освіти і соціальних технологій Вячеслав Редзюк та завідувач кафедри соціальних комунікацій, документознавства та інформаційної діяльності нашого університету Алла Зленко.
Було що сказати й партнерам з Молдови. За традицією до учасників зібрання звернувся й директор Інституту досліджень, інновацій та технологічного трансферу Державного педагогічного університету «Ion Creanga» (Молдова) Eduard Coropceanu акцентував увагу на міжнародній кооперації та обміні досвідом між країнами, що відкриває нові можливості для вдосконалення освітніх практик та підготовки висококваліфікованих фахівців. Віце-ректорка з наукової роботи цього ж університету Diana Antoci наголосила на тому, що технології та педагогічні дослідження мають гармонійно поєднуватися, щоб формувати у студентів сучасні компетенції та ціннісні орієнтири.
У свою чергу, проректор Балтійської міжнародної академії (Латвія) Владислав Волков зауважив, що вибір освіти молоддю залежить від багатьох чинників, і завдання сучасної науки – створити умови, які допоможуть їм приймати виважені рішення». Поряд з тим, президент Національної академії наук вищої освіти України Станіслав Табачніков підкреслив, що освіта і наука є основою для розвитку суспільства, і забезпечувати її найвищий рівень варто навіть у непростих умовах. Представниця Інституту цифровізації освіти НАПН України Ольга Пінчук звернула увагу на цифрові трансформації в освіті:
«Майбутнє освіти – за цифровими технологіями, і наша місія – інтегрувати їх у навчальний процес максимально ефективно», – переконана Ольга Павлівна.
Надалі під час пленарного засідання були представлені ґрунтовні доповіді, які висвітлювали ключові виклики та інноваційні підходи у сфері освіти. Зупинимося на окремих з них.
- Diana Antoci, Doctor Habilitatus, Associate Professor, vice-rector for research, «Ion Creanga» State Pedagogical University of Chisinau (Молдова) у своїй доповіді «Bridging Technology and Pedagogical Action Research for Value Orientation Formation» зосередила увагу на взаємозв’язку між педагогічними дослідженнями та технологіями. Вона розповіла про застосування цифрових платформ для формування ціннісних орієнтацій студентів та підкреслила значення сучасних підходів до дослідження ефективності навчального процесу;
- Vladislav Volkov, sc.soc., ass. professor, Vice Rector of Sciences Baltic International Academy (Латвія) представив доповідь «The Choice of Higher Education in the Life Plans of Young People», у якій розглянув чинники, що впливають на вибір молоддю вищої освіти. Він детально проаналізував роль економічних, соціокультурних та психологічних аспектів у прийнятті цього рішення, а також навів результати порівняльного аналізу між європейськими країнами;
- Eduard Coropceanu, PhD, full professor, director of the Institute of Research, Innovation and Technological Transfere, «Ion Creanga» State Pedagogical University of Chisinau, Republic of Moldova (Молдова) у виступі «The Importance of Research Competence for Ensuring Sustainable Development» наголосив на ролі наукових компетенцій у забезпеченні сталого розвитку. Він розповів про нові підходи до формування дослідницьких навичок у студентів та викладачів, підкресливши значення міждисциплінарних досліджень і міжнародної співпраці;
- Інна Осадченко, доктор педагогічних наук, професор, професор кафедри соціальної роботи та реабілітації Національного університету біоресурсів і природокористування України; практикуючий психолог; візитовий професор Білостоцького університету (Польща) у своїй доповіді «Інноваційні методи навчання у закладах вищої освіти: психопедагогічний підхід» висвітлила питання психологічних аспектів інноваційного навчання. Вона представила практичні кейси використання інтерактивних методів викладання, які сприяють кращому засвоєнню матеріалу та підвищенню мотивації студентів;
- Олена Семеног, доктор педагогічних наук, професор, професор кафедри педагогіки, керівник Центру науково-освітнього партнерства і мережевої взаємодії Сумського державного педагогічного університету імені А. С. Макаренка (Україна) у доповіді «Науково-освітнє партнерство в умовах воєнних реалій: час випробувань і здобутків» розповіла про виклики, з якими стикаються освітні заклади під час війни. Принагідно, навела приклади успішних партнерських ініціатив та запропонувала стратегії для зміцнення міжнародної співпраці в умовах кризових ситуацій;
- Юрій Палеха, кандидат історичних наук, професор кафедри інформаційно-аналітичної діяльності та інформаційної безпеки Національного транспортного університету у своїй доповіді «Документаційне забезпечення транспортних комунікацій» зазначив, що розвинена мережа транспорту потребує досконалого документаційно-інформаційного забезпечення всіх видів транспортних комунікацій, переведення транспортної інфраструктури на електронний документообіг, впровадження новітніх інформаційних технологій, вдосконалення всієї системи транспортно-логістичної документації. Науковець подарував бібліотеці університету свій навчальний посібник, який вийшов друком на початку 2025 року «Комп’ютерні технології в діловодстві»;
- Ольга Башкір, доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри освітології та інноваційної педагогіки Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди (Україна) у виступі «Формування навичок стресостійкості педагогічних працівників» обговорила методи підтримки емоційного благополуччя викладачів. Вона представила комплекс заходів для зменшення рівня стресу серед педагогів та підвищення їхньої професійної ефективності.
Не менш цікавими розвідками поділилися Скакальська Ірина Богданівна, доктор історичних наук, професор, завідувач кафедри історії та методики навчання Кременецької обласної гуманітарно-педагогічної академії ім. Тараса Шевченка; Сороко Наталія Володимирівна, кандидат педагогічних наук, провідний науковий співробітник відділу компаративістики інформаційно-освітніх інновацій Інституту цифровізації освіти НАПН України; Клименко Оксана Зіновіївна, кандидат історичних наук, доцент, завідувач відділу наукових видань Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського й Сокур Олена Леонідівна, кандидат наук із соціальних комунікацій, завідувач відділу науково-методичної роботи Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського.
Конференція стала платформою для обміну досвідом та формування нових стратегій розвитку освіти. Учасники відзначили важливість міждисциплінарних підходів, цифрових технологій та міжнародної кооперації у вирішенні актуальних викликів освітнього середовища. Наостанок організатори висловили вдячність усім учасникам та запросили до подальшої співпраці в межах наступних наукових заходів.
Пресслужба університету