У четвер, 31 жовтня 2024 року, з ініціативи кафедри соціальних комунікацій, документознавства та інформаційної діяльності факультету гуманітарної освіти і соціальних технологій Університету Григорія Сковороди в Переяславі, зал інформаційних ресурсів «Чумацький шлях» став майданчиком для обговорення актуальної теми – боротьби з фейковою інформацією.
Тут для здобувачів спеціальностей 061 Журналістика, 029 «Інформаційна, бібліотечна та архівна справа», 015 «Професійна освіта (Документознавство)», 015 «Професійна освіта (Цифрові технології)» була проведена гостьова лекція «Фейкова інформація – антифейкові ресурси». Лекторкою стала доктор філологічних наук, професор Марина Навальна з Національного університету біоресурсів та природокористування України.
Зустріч розпочав декан факультету гуманітарної освіти і соціальних технологій Вячеслав Редзюк, який привітав присутніх у залі та учасників, що долучилися онлайн, підкресливши важливість медіаграмотності у сучасному світі.
Своєю чергою завідувачка кафедри соціальних комунікацій, документознавства та інформаційної діяльності Алла Зленко підкреслила ключові моменти лекції, зокрема аспекти розпізнавання фейкової інформації та захисту від маніпуляцій. Також Алла Миколаївна наголосила на важливості подібних зустрічей для підвищення інформаційної грамотності, зазначивши, що співпраця в цьому напрямі продовжуватиметься і надалі.
Надалі Марина Навальна торкнулася у своїй лекції найактуальніших аспектів медіа як соціального інституту та проблеми фейкових новин. Вона розповіла про основні риси та характерні ознаки фейкових повідомлень.
Професорка наголосила, що сьогодні медіа як важливий соціальний інститут активно впливають на суспільні процеси. За словами Марини Іванівни, закріплена в Конституції України свобода слова, скасування цензури, мегашвидкий доступ до інформації дають можливість журналістам всебічно висвітлювати важливі події та явища:
«У сучасному світі ми часто спостерігаємо негативні наслідки цього, адже надто вільна поведінка зі словом часто породжують вседозволеність та безвідповідальність, порушення професійних стандартів і журналістської етики, а це у свою чергу деформує політичну, соціальну, економічну, культурну орієнтацію як суспільства, так і свідомість окремого громадянина».
Лекторка ознайомила слухачів із низкою ресурсів, які допомагають боротися з фейками: «StopFake», «Брехунець», «НотаЄнота», а також про діяльність організацій «Детектор медіа» і «Інститут масової інформації». Крім того, вона висвітлила роботу Центру протидії дезінформації та представила критерії, які допомагають розпізнати маніпулятивну інформацію.
Після лекції студентка першого курсу спеціальності «Журналістика» Вікторія Ляшенко поділилася своїми враженнями:
«Тема фейків – це дуже цікаво та актуально на сьогодні. Я дякую Марині Навальній та всім, хто долучився до організації конференції. Сподіваюсь на більше зустрічей, де підійматиметься важливість таких питань».
Студентка другого курсу спеціальності «Журналістика» Дарія Рудь зазначила:
«Відвідавши лекцію на тему «Фейкова інформація – антифейкові ресурси», я отримала цінні знання про сучасні виклики, пов’язані з розповсюдженням фейкових новин та дезінформації. Лекторка професійно пояснила, як розпізнавати неправдиву інформацію, на що звертати увагу, коли оцінюєш джерело новин, та які ресурси можуть допомогти перевірити достовірність інформації».
Студентка третього курсу спеціальності 029 Інформаційна, бібліотечна та архівна справа Катерина Подольня підкреслила важливість обговорюваної теми в контексті інформаційної безпеки:
«У сучасному світі, де інформація стає одним із основних ресурсів, захист від фейкових новин і дезінформації є критично важливим. Я вважаю, що знання, які ми отримали на лекції, допоможуть нам не лише у професійній діяльності, але й у повсякденному житті. Розуміння того, як виявляти фейки і де шукати достовірну інформацію, сприятиме формуванню нашої інформаційної безпеки».
Підсумовуючи, зустріч із доктором філологічних наук, професором Мариною Навальною не лише ознайомила студентів із сучасними інструментами для виявлення фейків, а й надала їм необхідні знання для критичної роботи з інформацією, що є важливим кроком у формуванні їхньої професійної компетентності у сфері журналістики та інформаційної діяльності.
Пресцентр кафедри соціальних комунікацій, документознавства та інформаційної діяльності